Η Porsche καλείται να πει τι γνώριζε για το Ντίζελγκεϊτ

Τα ψέματα φαίνεται ότι τέλειωσαν για τη Volkswagen και την Porsche, που έχουν έως τώρα αποφύγει να απαντήσουν σε καίριες ερωτήσεις σε σχέση με το τι γνώριζαν τα ανώτατα στελέχη τους για το σκάνδαλο με τις εκπομπές ρύπων. Δικαστήριο της Στουτγάρδης έδωσε εντολή στα μέλη του Δ.Σ. της Porsche SE, της επενδυτικής που ελέγχει την εμβληματική αυτοκινητοβιομηχανία της Γερμανίας, να απαντήσουν άμεσα σε πέντε ερωτήσεις που τους έχουν τεθεί από το 2016 σε ετήσια συνάντηση των μετόχων. Και βέβαια είναι σαφές ότι αν προκύψει ότι τα ανώτερα στελέχη των δύο εταιρειών είχαν γνώση για την απάτη της VW πριν από τον Σεπτέμβριο του 2015, οπότε αποκαλύφθηκε το σκάνδαλο, οι οικονομικές συνέπειες ενδέχεται να είναι μεγάλες και για τις δύο.

Η συγκεκριμένη εντολή ενέχει ρόλο δικαστικής απόφασης, την οποία προτίθεται να εφεσιβάλει η διοίκηση της Porsche, αν και, σύμφωνα με το Bloomberg, το δικαστήριο δεν της το επιτρέπει. Η Porsche και η Volkswagen βρίσκονται αντιμέτωπες με σωρεία μηνύσεων που έχουν υποβάλει εναντίον τους οι επενδυτές, καθώς και με τα συνεπακόλουθα αιτήματα για αποζημιώσεις πολλών δισ. ευρώ. Η έκβαση του σχετικού δικαστικού αγώνα θα κριθεί, κατά κύριο λόγο, από το αν θα αποδειχθεί ότι οι διοικήσεις των δύο εταιρειών ήσαν ενήμερες για το σκάνδαλο των ρύπων. Γι’ αυτό και υπεκφεύγουν μονίμως, επικαλούμενες το γεγονός ότι είναι σε εξέλιξη σχετικές έρευνες, μεταξύ των οποίων και αυτή που κάνει για λογαριασμό της VW η εταιρεία νομικών Jones Day.

Στη σχετική γραπτή εντολή τους, οι δικαστές της Στουτγάρδης επισημαίνουν ότι «οι έρευνες δεν αποτελούν επιχείρημα για να μην απαντήσουν οι εταιρείες στο αίτημα για ενημέρωση», ενώ υπογραμμίζουν ότι καμία επιχείρηση δεν οφείλει να τηρήσει μυστικότητα επειδή έχει αναθέσει έρευνα σε εταιρεία νομικών. Επικαλούνται, άλλωστε, το δικαίωμα των μετόχων να ενημερωθούν.

Η διοίκηση της Porsche SE αποτελείται από τα ίδια άτομα που διευθύνουν και την VW και πολλά από τα ανώτερα στελέχη βρίσκονται στα διοικητικά συμβούλια και των δύο εταιρειών. Τα στελέχη της Porsche SE έχουν αρνηθεί να ενημερώσουν τους μετόχους, ενώ παράλληλα εμφανίζουν το θέμα ως πρόβλημα κατά κύριο λόγο της VW.

Επειτα από κύμα ερευνών και μηνύσεων εναντίον της για το επίμαχο σκάνδαλο, η VW έχει αναγκασθεί να καταβάλει περισσότερα από 25 δισ. ευρώ σε πρόστιμα και εξωδικαστικούς διακανονισμούς. Η απόφαση του εν λόγω γερμανικού δικαστηρίου έρχεται σε μια πολύ κρίσιμη στιγμή για τη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Γερμανίας. Βρίσκονται σε εξέλιξη έλεγχοι που κάνει ο Αμερικανός νομικός Λάρι Τόμσον, για να διαπιστώσει κατά πόσον η VW συμμορφώνεται τώρα με τους κανονισμούς για τις εκπομπές καυσαερίων.

Το δικαστήριο επικρίνει, άλλωστε, δριμύτατα τον τρόπο με τον οποίο χειρίστηκαν το σκάνδαλο οι δύο εταιρείες και επισημαίνει ότι η VW δεν εμπόδισε τους υπαλλήλους της να καταστρέψουν έγγραφα που θα είχαν βοηθήσει τις έρευνες των αμερικανικών αρχών. Σε ό,τι αφορά την Porshe, κατηγορεί το Δ.Σ. για «βαρύτατη παραβίαση» της νομιμότητας, επειδή δεν ενδιαφέρθηκε να κάνει έρευνες για τον χειρισμό της υπόθεσης από την VW.

Πηγή: ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ