Αυξήθηκαν κατά 54% τα κέρδη της Αττικής Οδού το 2017

Επιβεβαιώνεται ο χαρακτηρισμός «χρυσοτόκος όρνις» για τη σύμβαση εκμετάλλευσης της Αττικής Οδού, η οποία για το 2017 απέφερε στην κοινοπραξία εκμετάλλευσης καθαρά κέρδη 68,8 εκατ. ευρώ, έναντι κερδών 44,7 εκατ. ευρώ το 2016, αύξηση της τάξεως του 54%. Αντίστοιχα, τα έσοδα διαμορφώθηκαν σε 176,85 εκατ. ευρώ, από 171,2 εκατ. ευρώ τον προηγούμενο χρόνο.

Εν ολίγοις, ο δείκτης καθαρού κέρδους από τη δραστηριότητα της εκμετάλλευσης της Αττικής Οδού διαμορφώθηκε πέρυσι σε σχεδόν 39%, ποσοστό που θα ζήλευε η συντριπτική πλειονότητα του επιχειρηματικού κόσμου.

Παράλληλα, σύμφωνα με τον δημοσιευμένο ισολογισμό της Αττικής Οδού, οι μέτοχοι της κοινοπραξίας, δηλαδή ο όμιλος «Ελλάκτωρ» (μέσω της «Ακτωρ Παραχωρήσεις») που ελέγχει σχεδόν το 60% και η J&P Αβαξ που διαθέτει το 30% (ένα επιπλέον 10% βρίσκεται στα χέρια της Τράπεζας Πειραιώς), εισέπραξαν μέρισμα ύψους 75,1 εκατ. ευρώ, έναντι 68,4 εκατ. ευρώ που διανεμήθηκαν το 2016. Επιπλέον, όπως αναφέρεται για την πορεία της εκμετάλλευσης το 2018, «σύμφωνα με τις προβλέψεις μας αναμένεται ότι τα έσοδα και ο κυκλοφοριακός φόρτος θα κυμανθούν λίγο υψηλότερα από αυτά της προηγούμενης χρήσης».

Υπενθυμίζεται ότι από τις αρχές του έτους έχει βρεθεί στο επίκεντρο η πιθανότητα παράτασης της σύμβασης τόσο για την Αττική Οδό όσο και για τους υπόλοιπους οδικούς άξονες, με το υπουργείο Υποδομών να προχωρεί στη σύσταση επιτροπής με αντικείμενο τη διερεύνηση των σχετικών δυνατοτήτων. Ωστόσο, όπως καταγγέλλουν ορισμένες εταιρείες, ενώ αρχικά δρομολογούνταν η χορήγηση παρατάσεων σε όλες τις υφιστάμενες συμβάσεις (κάτι απαραίτητο και για λόγους συμμόρφωσης με τους κανόνες ανταγωνισμού), με αντάλλαγμα την εκτέλεση νέων έργων και τη μείωση των διοδίων, εντέλει πριν από λίγες εβδομάδες πραγματοποιήθηκε στροφή 180 μοιρών.

Συγκεκριμένα, ενώ αρχικά η Αττική Οδός είχε εξαιρεθεί πλήρως από τη χορήγηση παράτασης, καθώς η σύμβαση λήγει σε λίγα χρόνια (2024) και πρέπει να γίνει νέος διαγωνισμός (αυτή ήταν η τότε εξήγηση του υπουργού προς τους παραχωρησιούχους), σήμερα, και με βάση την τελευταία ενημέρωση από το υπουργείο, ο μόνος άξονας στον οποίο χορηγείται παράταση είναι η Αττική Οδός, ενώ σε όλες τις υπόλοιπες ο σχεδιασμός έχει «παγώσει». Η νέα ερμηνεία της κίνησης του κ. Σπίρτζη είναι ότι η Αττική Οδός προχωρεί πιο γρήγορα, γιατί είναι μια σύμβαση πιο ώριμη, η οποία ολοκληρώνεται το 2024, όταν οι υπόλοιπες έχουν ορίζοντα 30ετίας.

Στελέχη του κλάδου τονίζουν ότι αν προχωρήσει η διετής παράταση της σύμβασης της Αττικής Οδού, θα πρόκειται για ένα «δώρο» του υπουργείου προς τους υφιστάμενους παραχωρησιούχους, αξίας 250-300 εκατ. ευρώ. Ειδικότερα, μόνο από τα μερίσματα (όπως αυτά θα έχουν διαμορφωθεί το 2024), προβλέπεται η είσπραξη τουλάχιστον 80 εκατ. ευρώ ετησίως, ενώ παράλληλα επιπλέον 100-150 εκατ. ευρώ (συνολικά στη διετία) θα αφορούν την πληρωμή δαπανών από την Αττική Οδό Α.Ε. προς τις εταιρείες (δηλαδή την «Ελλάκτωρ» και την J&P Αβαξ) για την πραγματοποίηση εργασιών συντήρησης. Υπενθυμίζεται ότι για το ζήτημα της παράτασης έχει υπογραφεί από τις αρχές του έτους μνημόνιο συναντίληψης μεταξύ Αττικής Οδού Α.Ε. και υπουργείου Υποδομών, όπου ορίζεται μια σειρά ανταλλάγματα που θα δοθούν από τους υφιστάμενους μετόχους, κυρίως σε ό,τι αφορά την εκπόνηση των μελετών για τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού, αν και, σύμφωνα με καταγγελίες, οι εν λόγω μελέτες υπάρχουν ήδη, καθώς το πακέτο έργων χρονολογείται από τις αρχές της προηγούμενης δεκαετίας. Μέχρι σήμερα πάντως, δεν έχει εκδοθεί η σχετική υπουργική απόφαση για την επισημοποίηση της παράτασης.

Πηγή: kathimerini.gr