Ο «βίαιος» ψηφιακός μετασχηματισμός του κράτους

Πάνω από 3.200 δηλώσεις γεννήσεων έχουν καταχωρισθεί με το νέο σύστημα που δημιουργήθηκε στα μαιευτήρια, ακολουθώντας την αρχή της μιας και μοναδικής δήλωσης. Χάρις στις προσπάθειες της Γενικής Γραμματείας Απλούστευσης των Διαδικασιών, οι γονείς των νεογνών έχουν αποφύγει πάνω από 12.000 επισκέψεις σε διάφορες υπηρεσίες του Δημοσίου.

Το ίδιο ισχύει και με την εφαρμογή διόρθωσης των τετραγωνικών μέτρων στα ακίνητα. Με βάση τα στατιστικά της εφαρμογής, τις τελευταίες δύο-τρεις εβδομάδες αποφεύχθηκαν 2,7 εκατ. επισκέψεις σε δημαρχεία, ΚΕΠ κ.λπ. Επίσης, έχουν υποβληθεί ηλεκτρονικά πάνω από 260.000 αιτήσεις, και για τους δήμους ανευρέθηκαν μέχρι στιγμής περίπου 6,5 εκατ. τετραγωνικά μέτρα χαμένα, μια έκταση που ισοδυναμεί με την έκταση του πρώην αεροδρομίου στο Ελληνικό.  Τα παραπάνω παραδείγματα δείχνουν πόσο έχει ανάγκη η χώρα τον ψηφιακό μετασχηματισμό. Οι εφαρμογές που αναφέρθηκαν δεν είναι προϊόν μακροχρόνιου σχεδιασμού ή δαπάνης πολλών εκατ. ευρώ. Είναι αποφάσεις που, αν υπάρχουν το κατάλληλο θεσμικό πλαίσιο και η πολιτική βούληση, είναι ζήτημα εβδομάδων να υλοποιηθούν και όχι ετών ή δεκαετιών, όπως έχει δείξει η μέχρι τώρα εμπειρία.

Η εκκρεμότητα ωστόσο του ψηφιακού μετασχηματισμού της χώρας, όπως υποστήριξε πρόσφατα σε τηλεοπτική του συνέντευξη ο υπουργός Ψηφιακής Πολιτικής Κυριάκος Πιερρακάκης, τις τελευταίες εβδομάδες έχει μετατραπεί σε αναγκαιότητα εξαιτίας της πανδημίας. Ολη η διαμεσολάβηση εντός και εκτός της χώρας, τουλάχιστον για αρκετές εβδομάδες, εκτιμάται ότι θα γίνεται ηλεκτρονικά. Ηδη η κυβέρνηση και ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης τις τελευταίες ημέρες μαθαίνουν να συνεδριάζουν και να λαμβάνουν αποφάσεις από απόσταση. Το υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής, ούτε λίγο ούτε πολύ, επέβαλε για τη λειτουργία της κυβέρνησης μια λύση που δοκιμάστηκε στα πανεπιστήμια (epresence.gr). Tην περασμένη Κυριακή διανεμήθηκαν πάνω από 1.000 άδειες χρήσης σε ισάριθμους φορείς προκειμένου να μπορούν στελέχη της κυβέρνησης να συνεδριάζουν από απόσταση μεταξύ τους.

Μόνον την περασμένη Παρασκευή, σύμφωνα με τα στατιστικά του κόμβου https://epresence.gov.gr, πραγματοποιήθηκαν πάνω από 215 τηλεδιασκέψεις με περισσότερους από 800 συμμετέχοντες. Επίσης, στη μία εβδομάδα λειτουργίας του κόμβου καταγράφηκαν 870 τηλεδιασκέψεις και ο αριθμός τους συνεχώς ανεβαίνει. Το πιο ενδεικτικό παράδειγμα «βίαιου» ψηφιακού μετασχηματισμού της χώρας είναι η λειτουργία της πύλης gov.gr. Η πύλη αρχικά προγραμματιζόταν να λειτουργήσει τον Ιούνιο. Ωστόσο η λειτουργία της θα ξεκινήσει την ερχόμενη Δευτέρα – ει δυνατόν και μέσα στο Σαββατοκύριακο που διανύουμε. Στην πύλη gov.gr θα συγκεντρωθεί το σύνολο των υπηρεσιών που παρέχονται ψηφιακά από το Δημόσιο και οι οποίες ξεπερνούν τις 500. Επιπλέον, σε αυτή θα προστίθεται κάθε νέα ψηφιακή υπηρεσία που θα δημιουργείται στον δημόσιο τομέα. Μέσω μάλιστα της πύλης θα δοθεί για πρώτη φορά η δυνατότητα στον πολίτη να συμπληρώνει και να υπογράφει εξουσιοδοτήσεις και υπεύθυνες δηλώσεις, με ταυτοποίηση που θα παρέχεται από τους κωδικούς Taxisnet.

Ακόμη, μέσω της πύλης gov.gr θα υπάρχει η δυνατότητα άμεσης ηλεκτρονικής αποστολής των εξουσιοδοτήσεων και δηλώσεων στην Αρχή η οποία ζητεί την έκδοσή τους, χωρίς ο πολίτης να χρειάζεται να μεταβεί στην υπηρεσία. Επίσης, η νέα πύλη θα φιλοξενήσει και τη νέα δυνατότητα άυλης συνταγογράφησης.

Πρόκειται για μια υπηρεσία για ασθενείς με χρόνια νοσήματα και επαναλαμβανόμενες ιατρικές συνταγές και η οποία αναμένεται να δώσει τέλος στην αυτοπρόσωπη παρουσία των ασθενών στα ιατρεία. Συνταγογραφώντας άυλα, οι ασθενείς θα λαμβάνουν τα στοιχεία της συνταγής με SMS ή/και με e-mail και οι φαρμακοποιοί με τη σειρά τους θα εκτελούν τη συνταγή αναζητώντας την μέσω του barcode της συνταγής ή ακόμη και μέσω του ΑΜΚΑ του ασθενούς.

Ταυτόχρονα, το υπουργείο προτίθεται να θέσει σε λειτουργία την εφαρμογή e-kep.gov.gr. Μέσω αυτής της υπηρεσίας, οι πολίτες μπορούν να κλείνουν ραντεβού για την επίσκεψη στα Κέντρα Εξυπηρέτησης Πολιτών, εφόσον αυτή είναι απαραίτητη. Στο αμέσως προσεχές διάστημα, θα υπάρχει η δυνατότητα τόσο ηλεκτρονικής αίτησης για τα ΚΕΠ όσο και η παράδοση των πιστοποιητικών στο σπίτι, μέσω υπηρεσίας ταχυμεταφοράς. Και τα βήματα δεν εξαντλούνται εδώ. Μόλις την περασμένη Παρασκευή το υπουργείο Οικονομικών ανακοίνωσε ότι, σε συνεργασία με τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης, δόθηκαν οδηγίες προς όλους τους υπαλλήλους του υπουργείου για την απομακρυσμένη πρόσβαση στις ηλεκτρονικές τους διευθύνσεις (e-mail). Επίσης όλα τα στελέχη της ΑΑΔΕ αναμένεται να αποκτήσουν απομακρυσμένη πρόσβαση στον υπολογιστή του γραφείου τους από απόσταση.

Από την άλλη πλευρά, το υπουργείο Υγείας, σε συνεργασία με το υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής, σχεδιάζει μια λύση τηλεϊατρικής, με στόχο την απομακρυσμένη παρακολούθηση των ασθενών που εμφανίζουν ήπια συμπτώματα κορωνοϊού. Η λύση ακόμη δεν έχει σχηματοποιηθεί, αλλά εκτιμάται ότι δεν θα καθυστερήσει. Και πιθανώς η συγκεκριμένη λύση να είναι χρήσιμη σε όλο το ΕΣΥ σε κάθε εποχή, ειδικά για όσους βρίσκονται μακριά από μητροπολιτικά κέντρα.

Πηγή: kathimerini.gr