Ο Ορφέας αλλάζει τη μουσική βιομηχανία

Εχοντας εμπνευστεί το όνομά της από τις μελωδίες του Ορφέα, που μάγευε με τη λύρα του οποιονδήποτε είχε την ευκαιρία να τις ακούσει, η νεοφυής εταιρεία Orfium μετέτρεψε αυτές τις μελωδίες σε τεχνολογικές λύσεις για να μετασχηματίσει ψηφιακά τη σύγχρονη μουσική βιομηχανία. Επιχειρώντας να το επιτύχει αυτό από το 2015, η εταιρεία ξεκίνησε ως μια πλατφόρμα, μέσω της οποίας νέοι, ανεξάρτητοι καλλιτέχνες θα μπορούσαν να προβάλουν τα μουσικά τους κομμάτια και να τα πουλήσουν στο κοινό τους. Ο ανταγωνισμός όμως μεγάλων παικτών της αγοράς, όπως η Spotify ή η Apple Music, αλλά και άλλων αντίστοιχων μέσων δικτύωσης των καλλιτεχνών, όπως το SoundCloud, υποχρέωσε την ομάδα της Orfium να αλλάξει το επιχειρηματικό μοντέλο της και να απομακρυνθεί από τη συγκεκριμένη κορεσμένη αγορά. Tι κάνει, λοιπόν, τώρα;

Αναγνωρίζοντας τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι ιδιοκτήτες πνευματικών δικαιωμάτων, η Orfium ανέπτυξε μια πλατφόρμα που εντοπίζει περιπτώσεις παραβιάσεων των πνευματικών δικαιωμάτων τους. Πελάτες της, λοιπόν, είναι οι παραγωγοί, οι μουσικοί εκδότες –που εκπροσωπούν τα πνευματικά δικαιώματα των δημιουργών (publishers)– και οι δισκογραφικές εταιρείες, οι οποίες εκχωρούν τα δικαιώματα χρήσης ενός μουσικού κομματιού σε διάφορα ψηφιακά κανάλια διανομής, όπως το YouTube. «Οι αλγόριθμοι τεχνητής νοημοσύνης και μηχανικής μάθησης που έχει αναπτύξει η Orfium αξιοποιούν τόσο το ίδιο το περιεχόμενο (μελωδία και εικόνα) όσο και τις περιγραφές, τους στίχους ή τα σχόλια των χρηστών για να εντοπίσουν πιθανές μελωδίες που αναπαράγονται στα βίντεο και τα οποία ανήκουν στους δικούς μας πελάτες. Εμείς, λοιπόν, τους βοηθάμε να εισπράξουν χρήματα από τα δικαιώματα χρήσης των μουσικών κομματιών, σε περίπτωση που αυτά δεν τους έχουν αποδοθεί», επισημαίνει ο επικεφαλής των τεχνολογικών υπηρεσιών της Orfium (CTO), Μιχάλης Πετυχάκης.

«Εάν, για παράδειγμα, ένας πολύ γνωστός youtuber εντάσσει στο προσωπικό του βίντεο μουσικά κομμάτια για τα οποία δεν έχει πληρώσει τα δικαιώματα χρήσης, εμείς μέσω των τεχνολογικών εργαλείων μπορούμε να τα εντοπίσουμε, ώστε η εταιρεία, εν προκειμένω το YouTube, να τα αποδώσει στους publishers ή στις δισκογραφικές εταιρείες», προσθέτει ο ίδιος. Για να επιτύχει κάτι τέτοιο, η εταιρεία συνεργάζεται ήδη με πολύ γνωστά ονόματα της μουσικής βιομηχανίας. «Πελάτες της Orfium είναι μουσικοί εκδότες, όπως οι Warner Chappell, Sony ATV, EΜΙ, Kobalt, αλλά και δισκογραφικές εταιρείες, όπως οι Warner Music Group, Sony Music Entertainment και Red Bull Records. Σε αυτές προστίθενται και άλλες μικρότερες καθώς και εταιρείες διαχείρισης μουσικών κομματιών», συμπληρώνει. Μάλιστα, αρκετοί από τους πελάτες της έχουν κατορθώσει να εισπράξουν ακόμη και το διπλάσιο ποσοστό χρημάτων από τα δικαιώματα χρήσης που τους αναλογούν.

Παρά τη σύνδεση του ονόματός της με τον μυθικό Ορφέα, η εταιρεία αποτέλεσε δημιούργημα δύο Αμερικανών, του Ντρου Ντέλις και του Κρις Μαχόνεϊ, που ίδρυσαν την εταιρεία στο Λος Αντζελες. Λίγο αργότερα, τον Μάρτιο του 2015, ήρθαν σε επαφή με τον κ. Πετυχάκη αλλά και τον Δημήτρη Παπασπύρο, που εκπόνησαν μαζί τη διδακτορική διατριβή τους στο ΕΜΠ. Οι δυο τους ανέλαβαν την ανάπτυξη του λογισμικού της Orfium, με αποτέλεσμα έως το τέλος του 2016 η ομάδα να έχει μεγαλώσει τόσο στις ΗΠΑ όσο και στην Αθήνα, όπου στεγάζονται τα γραφεία έρευνας και ανάπτυξης της εταιρείας.

H πιθανότητα αποτυχίας όμως, του αρχικού εγχειρήματος, δημιούργησε ανησυχίες στην ιδρυτική ομάδα για τη μελλοντική πορεία της Orfium. Στην προσπάθειά της, λοιπόν, να επαναπροσδιορίσει το αντικείμενο δραστηριότητάς της, η ομάδα γνώρισε το πρόσωπο-κλειδί, τον Ρομπ Γουέλς, ο οποίος είχε προηγουμένως διατελέσει για τουλάχιστον 10 χρόνια πρόεδρος στο τμήμα Digital Business της δισκογραφικής εταιρείας Universal παγκοσμίως. «Ο κ. Γουέλς μάς μύησε στον κόσμο της μουσικής βιομηχανίας και με τη βοήθειά του διαπιστώσαμε αφενός τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι ιδιοκτήτες πνευματικών δικαιωμάτων, αφετέρου την έλλειψη προηγμένων τεχνολογικά λύσεων σε αυτόν τον τομέα», αναφέρει ο κ. Πετυχάκης. «Στην αρχή συμμετείχε στην εταιρεία μόνο για τρεις  μήνες, στη διάρκεια των οποίων μας βοήθησε να αλλάξουμε το επιχειρηματικό μοντέλο μας αλλά και να κλείσουμε αργότερα, το 2017, το πρώτο μας μεγάλο συμβόλαιο». Κάπως έτσι ξεκίνησε να συγκεντρώνει η νεοφυής εταιρεία τα πρώτα της έσοδα, καθιστώντας μη αναγκαία την άντληση κεφαλαίων από άλλους επενδυτές.

Νέα προϊόντα

Η ψήφος εμπιστοσύνης του κ. Γουέλς, που είναι και ο CEO της εταιρείας, έμελλε να αποτελέσει για την εταιρεία σανίδα σωτηρίας, αφού, όπως αναφέρει και ο κ. Πετυχάκης: «Είχαμε δύο επιλογές: είτε θα προσαρμόζαμε το επιχειρηματικό μας μοντέλο υπακούοντας στις ανάγκες της αγοράς είτε θα πεθαίναμε». Η δε εταιρεία συμπεριλαμβάνεται στη λίστα των νεοφυών εταιρειών που κατόρθωσαν να αναπτυχθούν στην Ελλάδα μεσούσης της οικονομικής κρίσης. Σήμερα μετράει 100 εργαζομένους, από τους οποίους οι μισοί απασχολούνται στα γραφεία της στο Χαλάνδρι. «Στόχος μας είναι μέσα στο 2020 να διπλασιάσουμε τον αριθμό των εργαζομένων, φθάνοντας τα 200 άτομα. Επίσης, θέλουμε να προωθήσουμε νέα προϊόντα όχι μόνο στην αμερικανική, αλλά και στην ευρωπαϊκή αγορά. Η χρονική στιγμή είναι ιδανική, αφού οι αλλαγές που προωθούν τα όργανα της Ε.Ε. στη νομοθεσία για την προστασία των πνευματικών δικαιωμάτων, αναμένεται να χαράξουν μια ενιαία πολιτική για όλα τα κράτη, διευκολύνοντας έτσι και το δικό μας έργο», καταλήγει.

Πηγή: kathimerini.gr