Πιέσεις στις ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες λόγω ανταγωνισμού

Από τον Ιούνιο μέχρι σήμερα έχουν χρεοκοπήσει έξι ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες και το επόμενο διάστημα θα είναι δύσκολο ακόμη και για μεγάλες αεροπορικές εταιρείες, σύμφωνα με ρεπορτάζ του Bloomberg. Ορισμένες από τις αιτίες είναι ο πολύ έντονος ανταγωνισμός στην ευρωπαϊκή αγορά, η ύπαρξη πολλών μικρών ανεξάρτητων εταιρειών, που οδηγεί στο μοίρασμα των κερδών, οι τιμές του πετρελαίου, ακόμη και η δυσκολία των ευρωπαϊκών εταιρειών λόγω πολιτικών λόγων να συγχωνευθούν απολύοντας προσωπικό.

Πέρα από τις έξι εταιρείες που έχουν χρεοκοπήσει, σημαντικά προβλήματα αντιμετωπίζουν και άλλες γνωστότερες. Η υπερχρεωμένη Norwegian Air Shuttle είναι αντικείμενο εξαγοράς, η Alitalia βρίσκεται σε καθεστώς χρεοκοπίας τους τελευταίους 18 μήνες και η βρετανική Flybe αναζητεί αγοραστή. Ωστόσο και οι μεγάλες ευρωπαϊκές εταιρείες δυσκολεύονται να αυξήσουν το περιθώριο κέρδους τους επειδή η υπερπροσφορά εισιτηρίων έχει οδηγήσει σε πτώση της τιμής τους. Η Διεθνής Ενωση Αεροπορικών Μεταφορών (IATA) προβλέπει αύξηση κερδοφορίας 10% για τον κλάδο το 2019, στα 35,5 δισ. δολάρια. Πάντως, τα κέρδη των ευρωπαϊκών αεροπορικών εταιρειών προβλέπεται πως θα υποχωρήσουν το 2019. Αυτό οφείλεται στον ανταγωνισμό και στο γεγονός ότι δεν έχει περάσει στις αεροπορικές η πτώση των τιμών του πετρελαίου επειδή είχαν χρησιμοποιήσει περισσότερο συμβόλαια αντιστάθμισης κινδύνου και είχαν «κλειδώσει» υψηλότερες τιμές καυσίμων. Σύμφωνα με τις προβλέψεις της ΙΑΤΑ, η αύξηση της κερδοφορίας το 2019 θα είναι διπλάσια για τις αμερικανικές εταιρείες σε σύγκριση με τις ευρωπαϊκές, παρά το γεγονός πως το επίπεδο της επιβατικής κίνηση θα είναι παρεμφερές. Ο ιδιαίτερα ισχυρός ανταγωνισμός στην ευρωπαϊκή αγορά οφείλεται στην ύπαρξη πολλών μικρών ανεξάρτητων εταιρειών, στο γεγονός πως οι εταιρείες χαμηλού κόστους, όπως η Ryanair και η EasyJet, έχουν καταφέρει να αποσπάσουν σημαντικό μερίδιο αγοράς και στο ότι δεν έγιναν αρκετές συγχωνεύσεις τα προηγούμενα χρόνια. «Υπήρξαν συγχωνεύσεις στην Ευρώπη, αλλά όχι πραγματική εξυγίανση», λέει στο Bloomberg ο Κρεγκ Κρίγκερ, επικεφαλής της Virgin Atlantic έως τον Σεπτέμβριο και προηγουμένως στέλεχος της American Airlines επί δύο δεκαετίες. Σύμφωνα με τον Κρίγκερ, κατά τη συγχώνευση ευρωπαϊκών αεροπορικών εταιρειών επιδείχτηκε υπερβολική προσοχή απέναντι σε τοπικές πολιτικές ευαισθησίες με αποτέλεσμα να μην υπάρξουν οι απολύσεις που θα ενίσχυαν την κερδοφορία. Κατά τον Σκούλι Μόγκενσεν, ιδρυτή της ισλανδικής αεροπορικής εταιρείας Wow Air, η διαφορά μεταξύ της αμερικανικής και της ευρωπαϊκής αγοράς είναι πως μετά το κύμα συγχωνεύσεων προέκυψαν στις ΗΠΑ τρεις ισχυροί όμιλοι, των American Airlines, Delta και United Continental. Στην Ευρώπη τον ρυθμό εξακολουθούν να τον ορίζουν οι εταιρείες χαμηλού κόστους Ryanair, EasyJet και Wizz, που ρίχνουν τα περιθώρια κέρδους για όλες τις εταιρείες.

Πηγή: kathimerini.gr