Τι να προσέχετε σε ηλεκτρονικές συναλλαγές μέσω των social media

Συγκεκριμένα διαπιστώνονται:

– Πωλήσεις απομιμητικών αγαθών («μαϊμού» προϊόντα σε πολύ χαμηλές τιμές).

– Αποστολή αγαθών μέσω πολλών εταιρειών ταχυμεταφορών προκειμένου να δυσχεραίνεται ο εντοπισμός των προμηθευτών.

– Συνοδευτικά δελτία των αποστολών χωρίς να αναφέρονται τα στοιχεία του αποστολέα και κυρίως η ταχυδρομική διεύθυνση ή με ελλιπή στοιχεία ή ψευδή στοιχεία.

– «Μπλοκάρισμα» πρόσβασης του καταναλωτή στον λογαριασμό του στη σελίδα στα social media μετά την ολοκλήρωση και παραλαβή της παραγγελίας.

– «Μπλοκάρισμα» της επικοινωνίας του καταναλωτή με τις προβαλλόμενες στη σελίδα τηλεφωνικές γραμμές και τις φόρμες επικοινωνίας (συνήθως σε κινητά τηλέφωνα).

– Παραλαβή αγαθών χωρίς παραστατικά διακίνησης και εμπορίας.

Για σημαντική αύξηση καταγγελιών ατόμων που έχουν πέσει θύματα απάτης σε διαδικτυακές πωλήσεις, και κυρίως όσον αφορά τις πωλήσεις που γίνονται μέσω των μέσων κοινωνικής δικτύωσης (social media, όπως το Facebook και το Instagram), προειδοποιεί η Γενική Γραμματεία Εμπορίου.

– Προκειμένου ο καταναλωτής να προστατευτεί όταν πραγματοποιεί αγορές αγαθών μέσω των σελίδων στα social media, συνιστάται, πριν από κάθε παραγγελία και πληρωμή, να ενημερώνεται για τα κάτωθι:

– Τα πλήρη στοιχεία του προμηθευτή: εταιρική επωνυμία, έδρα, τηλέφωνα επικοινωνίας (όχι μόνο κινητό), url shop online (αν υφίσταται), e-mail, ταχυδρομική διεύθυνση, ΑΦΜ και αριθμό ΓΕΜΗ επιχείρησης.

– Τα κύρια χαρακτηριστικά του προϊόντος.

– Τη συνολική τιμή του προϊόντος (συμπεριλαμβανομένων φόρων, εξόδων αποστολής κ.λπ.).

– Τον τρόπο πληρωμής, αποστολής και τη διαθεσιμότητα του προϊόντος.

– Το δικαίωμα αναιτιολόγητης, αζήμιας υπαναχώρησης και επιστροφής του προϊόντος εντός 14 ημερών, καθώς και την πολιτική επιστροφής της επιχείρησης.

– Να ελέγχει πριν από την πληρωμή ότι ο ιστότοπος παρέχει ασφαλή σύνδεση για τη μετάδοση ευαίσθητων δεδομένων, όπως στοιχείων πιστωτικών καρτών (να υπάρχει, δηλαδή, το σήμα της κλειδαριάς-λουκέτου στον browser).

– Να αγνοεί τις προσφορές που εμφανίζονται στην ανεπιθύμητη αλληλογραφία.

– Να εντοπίζει στο Διαδίκτυο τυχόν σχόλια, εμπειρίες ή συστάσεις άλλων καταναλωτών που έχουν κάνει ήδη συναλλαγές με το κατάστημα, έχοντας βεβαίως υπόψη ότι μπορεί να είναι παραπλανητικές ή κατασκευασμένες.

– Λήψη επιβεβαίωσης της παραγγελίας.

Επίσης, η Γενική Γραμματεία Εμπορίου απευθύνει ισχυρή σύσταση στους καταναλωτές να μην παραλαμβάνουν δέματα, όταν η χρέωση γίνεται με αντικαταβολή, χωρίς να υπάρχουν τα πλήρη στοιχεία του αποστολέα στο συνοδευτικό δελτίο των αποστολών.

Οι καταναλωτές μπορούν να υποβάλλουν τις καταγγελίες τους στην τηλεφωνική γραμμή 1520 ή μέσω e-mail στις διευθύνσεις 1520@efpolis.gr και dimea.ypanep@mnec.gr ή μέσω της σελίδας της Διυπηρεσιακής Μονάδας Ελέγχου της Αγοράς (ΔΙΜΕΑ) στο Facebook: @dimea.ypanep.