Το μπλόκο στον Nord Stream 2 και η νέα γερμανική κυβέρνηση

Ένα ακόμα πρόβλημα προστέθηκε στη συζήτηση για την ενεργειακή κρίση, καθώς την προηγούμενη εβδομάδα η Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Δικτύων της Γερμανίας (Bundesnetzagentur), που είναι αρμόδια για την αδειοδότηση του ρωσικού αγωγού φυσικού αερίου Nord Stream 2, απέρριψε την αίτηση αδειοδότησης και επομένως μπλόκαρε προς το παρόν τη λειτουργία του αγωγού.

Ο ήδη έτοιμος Nord Stream 2 προβλέπεται να μεταφέρει φυσικό αέριο από τη Ρωσία στη Γερμανία μέσω της Βαλτικής, προσπερνώντας όμως την Ουκρανία. Το γεγονός αυτό τον έχει καταστήσει θέμα μεγάλης συζήτησης τόσο εντός ΕΕ όσο και διεθνώς καθώς πολλοί είναι αυτοί που απαιτούν βεβαιώσεις από τη Ρωσία για την ασφάλεια της Ουκρανίας. Απέναντι στον αγωγό βρίσκονται και οι ΗΠΑ, καθώς και άλλες χώρες της ανατολικής Ευρώπης λόγω της ευρωπαϊκής εξάρτησης που δημιουργείται από την Ρωσία στα ενεργειακά ζητήματα.

Τον τελευταίο καιρό και λόγω της ενεργειακής κρίσης πλήθαιναν οι φωνές ότι η Ρωσία, μέσω της Gazprom που ελέγχει το φυσικό αέριο, δεν επέτρεπε μεγαλύτερες εισροές αερίου στην Ευρώπη ως μοχλό πίεσης για να δοθεί έγκριση στη λειτουργία του αγωγού. Την προηγούμενη Τρίτη όμως, η αρμόδια γερμανική υπηρεσία δεν έδωσε την απαραίτητη αδειοδότηση καθώς η εταιρία που το διαχειρίζεται θα πρέπει να οργανωθεί σύμφωνα με το γερμανικό δίκαιο. Σύμφωνα με την ευρωπαϊκή νομοθεσία , πρέπει να υπάρχει επαρκής διαχωρισμός ανάμεσα στην λειτουργία και τη διαχείριση του αγωγού. Αντιμέτωπη με αυτή την εξέλιξη, η διαχειρίστρια εταιρεία Nord Stream 2 AG, ανακοίνωσε ότι θα προβεί στη δημιουργία μιας θυγατρικής εταιρίας, η οποία θα έχει στην ιδιοκτησία της το κομμάτι του αγωγού που βρίσκεται εντός Γερμανίας και θα οργανωθεί με βάση τη γερμανική νομοθεσία, όπως απαίτησε το δικαστήριο ώστε να την αναγνωρίσει ως ανεξάρτητο φορέα. Επιπλέον, στη θυγατρική εταιρεία θα περάσουν όλα τα περιουσιακά στοιχεία και το έμψυχο δυναμικό της μητρικής που αφορούν το γερμανικό κομμάτι.

Πέρα από την ουσιαστική αργοπορία που δημιουργείται μετά τη συγκεκριμένη απόφαση προκύπτει ένα ερώτημα, το οποίο αφορά τον νέο κυβερνητικό σχηματισμό στη Γερμανία και σχετίζεται με το ποια θέση θα λάβουν τα τρία κόμματα, ως νέα κυβέρνηση, απέναντι στον αγωγό, όταν αυτός λάβει την τελική έγκριση.

Οι απόψεις των τριών κομμάτων που συμφώνησαν στον σχηματισμό νέας κυβέρνησης, δηλαδή των Σοσιαλδημοκρατών (SPD), των Πρασίνων (Die Grünen) και των Φιλελευθέρων (FDP), σχετικά με τον Nord Stream 2 διαφέρουν σε μεγάλο βαθμό. Από τη μία, το SPD και το FDP δέχονται τη λειτουργία του αγωγού υπό προϋποθέσεις σχετικές με την ασφάλεια της Ουκρανίας, την τήρηση της ευρωπαϊκής νομοθεσίας και την προστασία των ανθρωπίνων δικαιωμάτων στη Ρωσία (σύνδεση με την υπόθεση Ναβάλνι), ενώ οι Πράσινοι είναι κάθετα αντίθετοι σε κάθε νέο αγωγό που δεν σχετίζεται με τη μεταφορά υδρογόνου, ενώ δεν επιθυμούν και την εξάρτηση από τη Ρωσία.

Συγκεκριμένα, η υποψήφια των Πρασίνων, Α. Μπέρμποκ, βλέπει το συγκεκριμένο έργο ως εντατικοποίηση της ήδη υπάρχουσας ενεργειακής εξάρτησης από τη Ρωσία.
Θα μπορούσε, λοιπόν, το συγκεκριμένο θέμα να αποτελέσει σοβαρό πρόβλημα για τη νέα κυβέρνηση; Η απάντηση είναι όχι. Παρά την επιμονή των Πρασίνων να μην λειτουργήσει οποιοσδήποτε αγωγός που δεν προβλέπεται για τη μεταφορά υδρογόνου, όπως δηλαδή ο Nord Stream 2, δεν θα μπορούσε να δημιουργηθεί κάποιο κώλυμα στη λειτουργία της νέας κυβέρνησης εξαιτίας αυτού. Αρχικά, δεν υπάρχει ακόμα η δυνατότητα τόσο ευρείας χρήσης του υδρογόνου. Θα ήταν, επομένως, αδύνατο να μην αξιοποιηθεί ένας αγωγός αερίου, ο οποίος είναι ήδη έτοιμος προς λειτουργία.

Ειδικά, μάλιστα, εν μέσω ενεργειακής κρίσης, και την ώρα που ορισμένα κράτη, όπως το Ηνωμένο Βασίλειο, έχουν ήδη αυξήσει και πάλι τη χρησιμοποίηση του άνθρακα. Πιο ισχυρό επιχείρημα όμως, είναι το γεγονός ότι και ο ίδιος ο νέος καγκελάριος είναι υπέρμαχος του έργου, ενώ ήταν και Υπουργός Οικονομικών της απερχόμενης κυβέρνησης που το υλοποίησε. Παρά τις εκτεταμένες συζητήσεις λοιπόν για το συγκεκριμένο έργο και την έντονη αντίδραση των Πρασίνων, αλλά ακόμα και των ΗΠΑ, το πιθανότερο είναι ότι όταν γίνουν οι απαιτούμενες αλλαγές στη διαχείριση του αγωγού, θα λάβει την απαιτούμενη άδεια από τις γερμανικές υπηρεσίες και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και θα ξεκινήσει τη λειτουργία του.

Πηγή: ot.gr