Τριάντα δισεκατομμύρια λόγοι για τη συγχώνευση Fiat – Renault

Τριάντα δισεκατομμύρια λόγοι συνηγορούν για την ολοκλήρωση της πρότασης συγχώνευσης μεταξύ της Fiat-Chrysler και της Renault: 30 δισ. ευρώ θα επενδύσει την επόμενη δεκαετία η Volkswagen για να αναπτύξει ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Το κόστος της ανάπτυξης νέων τεχνολογιών, όπως ηλεκτρικών κινητήρων και συστημάτων μετάδοσης κίνησης και του λογισμικού που θα επιτρέπει αυτόνομη οδήγηση, είναι πλέον πολύ μεγάλο για να το σηκώσουν μεσαίου μεγέθους εταιρείες όπως είναι η Fiat-Chrysler και η Renault. Επιπλέον, η ιταλοαμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία προσφέρει στη γαλλική είσοδο στην αμερικανική αγορά και η Renault προσφέρει στη Fiat-Chrysler πολύ σημαντική τεχνολογία ηλεκτρικών κινητήρων, ενώ οι οικονομίες κλίμακας που θα προκύψουν από τη συγχώνευση υπολογίζονται στα 5 δισ. ευρώ τον χρόνο.

Η πρόταση για τη συγχώνευση των δύο εταιρειών σε μια νέα με έδρα την Ολλανδία και κάθε πλευρά να κατέχει το 50% προκάλεσε ενθουσιασμό στους επενδυτές που επιβράβευσαν την προσπάθεια με μεγάλη άνοδο των μετοχών τους. Η γαλλική και η ιταλική κυβέρνηση έδωσαν το πράσινο φως, όπως και η ιαπωνική Nissan που κατέχει το 15% των μετοχών της Renault με την οποία έχει συμμαχήσει από το 1999. Εφόσον όλα εξελιχθούν ομαλά, σε περίπου ένα χρόνο θα προκύψει η τρίτη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία του πλανήτη, πίσω από VW και Τoyota, με πωλήσεις 8,7 εκατ. οχήματα, έσοδα 170 δισ. ευρώ και κέρδη 8 δισ. ευρώ. Η κεφαλαιοποίηση της νέας εταιρείας θα ήταν πάνω από τα 35 δισ. ευρώ με βάση την τιμή των μετοχών τη Δευτέρα. Οι προκλήσεις και οι νέοι αντίπαλοι που αντιμετωπίζουν πλέον οι παραδοσιακές αυτοκινητοβιομηχανίες είναι τόσο πολλές και τόσο μεγάλες που η συγχώνευση μεταξύ εταιρειών φαντάζει σχεδόν ως μονόδρομος. Το σκάνδαλο με τη ρύπανση των ντίζελ επιτάχυνε τη στροφή των παραδοσιακών αυτοκινητοβιομηχανιών προς τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Νέοι αντίπαλοι, όπως η Tesla και η Waymo, θυγατρική της Google, αναπτύσσουν λογισμικό για αυτόνομη οδήγηση με τη δεύτερη να διαθέτει πολλά κεφάλαια.

Θα μπορούσε κανείς να πει ότι η Fiat-Chrysler έχει περισσότερο ανάγκη τη Renault και όχι το αντίστροφο, ωστόσο τα οφέλη που θα αποκομίσουν και οι δύο είναι πολύ σημαντικά. Για τη Fiat-Chrysler το μεγαλύτερο κέρδος θα είναι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που έχει αναπτύξει η Renault σε συνεργασία με τη Nissan. Για τη Renault το μεγαλύτερο κέρδος θα είναι η είσοδος στην αμερικανική αγορά όπου δεν έχει καθόλου παρουσία.

Η χρήση ίδιων ανταλλακτικών θα εξοικονομήσει αρκετά χρήματα και στις δύο εταιρείες, αλλά θα είναι ιδιαίτερα σημαντική για τη Fiat-Chrysler, διότι κατασκευάζει φθηνότερα μοντέλα που προσφέρουν μικρότερο περιθώριο κέρδους. Η χρησιμοποίηση του ίδιου σασί από τις δύο εταιρείες θα τους προσφέρει πολύ μεγάλη ευελιξία, διότι θα μπορούν να κατασκευάζουν αυτοκίνητα διαφορετικής μάρκας και μεγέθους στην ίδια γραμμή παραγωγής, να μεταφέρουν εύκολα την παραγωγή από εργοστάσιο ακόμη και από χώρα σε χώρα ανάλογα με την αλλαγή στη ζήτηση ή στους δασμούς.

Στον τομέα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, όπου η Fiat-Chrysler έχει μείνει πολύ πίσω, οι δύο εταιρείες θα μπορούν να συγχωνεύσουν τα δύο προγράμματα εξέλιξης σε ένα και στη συνέχεια να εφαρμόσουν την τεχνολογία που θα προκύψει σε πολύ μεγαλύτερο αριθμό αυτοκινήτων. Αν καταφέρουν οι δύο εταιρείες να πείσουν και τη Nissan να συγχωνευθεί μαζί τους, φαντάζει δύσκολο αυτή τη στιγμή, το τοπίο στην παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία θα αλλάξει εντελώς.

Μυστικότητα, κοινοί φόβοι και ευκαιρίες συνεργασίας οδήγησαν στη συμφωνία

Περιέργως, τον δρόμο για το σχέδιο συγχώνευσης άνοιξε η απουσία δύο εκ των σημαντικότερων προσωπικοτήτων στον χώρο της αυτοκινητοβιομηχανίας τις τελευταίες δεκαετίες, του Σέρτζιο Μαρκιόνε της Fiat και του Κάρλος Γκοσν της Renault. Και οι δυο τους ήταν υπέρμαχοι των συγχωνεύσεων, με τον Μαρκιόνε που πέθανε ξαφνικά πέρυσι το καλοκαίρι να διακηρύσσει πως είναι ανόητο οι αυτοκινητοβιομηχανίες να δαπανούν ολόκληρες περιουσίες για να αναπτύσσουν την ίδια ή παραπλήσιες τεχνολογίες αντί να ενώνουν τις δυνάμεις τους και να μοιράζονται το κόστος. Και ο Γκοσν, ο οποίος συνελήφθη πέρυσι τον Νοέμβριο στην Ιαπωνία και αντιμετωπίζει κατηγορίες οικονομικών ατασθαλιών, ας μην ξεχνάμε πως είναι ο αρχιτέκτονας της συμμαχίας Renault-Nissan-Mitsubishi. Ωστόσο, οι δύο άνδρες ήταν πολύ ισχυρές προσωπικότητες και σύμφωνα με τις υπάρχουσες πληροφορίες αντιπαθούσαν σφόδρα ο ένας τον άλλον. Την επιτυχία πιστώνονται δύο επιχειρηματίες με πολύ χαμηλότερο προφίλ, ο Τζον Ελκαν, κληρονόμος της δυναστείας Ανιέλι και πρόεδρος της Fiat-Chrysler, και ο Ζαν-Ντομινίκ Σενάρ, διευθύνων σύμβουλος της Michelin μέχρι τον Ιανουάριο, όταν κλήθηκε εσπευσμένα από τη γαλλική κυβέρνηση να καλύψει το κενό του Γκοσν.

Το σχέδιο για τη συγχώνευση δύο εκ των σημαντικότερων ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών πήρε σάρκα και οστά σε σειρά μυστικών συναντήσεων κατά τους προηγούμενους μήνες στα σπίτια των δύο πρωταγωνιστών σε Τορίνο και Παρίσι. Την περασμένη Δευτέρα, στα πρώτα του σχόλια μετά τη δημοσιοποίηση του σχεδίου συγχώνευσης ο Ελκαν είπε ότι ήταν ανάγκη να βάλει ένα τολμηρό στοίχημα, διαφορετικά υπήρχε ο κίνδυνος να σαρωθεί από το κύμα αλλαγής στην αυτοκινητοβιομηχανία. Το στοιχείο που ήταν καθοριστικό για την επιτυχία του σχεδίου ήταν πως και η Fiat-Chrysler και η Renault είχαν συνειδητοποιήσει πως από μόνες τους είναι πολύ μικρές ώστε να αντέξουν την περίοδο αναταραχής που διάγει η βιομηχανία. Η Fiat-Chrysler προσπάθησε ανεπιτυχώς τα τελευταία χρόνια να συγχωνευθεί με τις General Motors, Opel και PSA, ενώ η προσπάθεια της Renault να μετατρέψει σε συγχώνευση τη συμμαχία με την Nissan απορρίφθηκε τον Απρίλιο. Πράγμα που ο Ελκαν θεώρησε ευκαιρία για να κλείσει την επιχειρηματική συμφωνία της ζωής του. Οι αρχικές συνομιλίες μεταξύ των δύο για συνεργασία μετατράπηκαν γρήγορα σε σχέδιο για κάτι πολύ μεγαλύτερο, με τη Renault να υπόσχεται στη Fiat-Chrysler έναν στόλο ηλεκτρικών αυτοκινήτων και τη δεύτερη να πρόσβαση στην αμερικανική αγορά.

Πηγή: kathimerini.gr