Κατέρρευσε το σχέδιο διάσωσης της Alitalia από ιδιώτες επενδυτές

Κατέρρευσε χθες η προσπάθεια διάσωσης της ιταλικής αεροπορικής εταιρείας Alitalia από ιδιώτες επενδυτές και πλέον η ιταλική κυβέρνηση βρίσκεται αντιμέτωπη με όλο και πιο δύσκολες επιλογές. Η εμβληματική αεροπορική εταιρεία χάνει 700.000 ευρώ την ημέρα και δεν έχει εμφανίσει κέρδος τα τελευταία 15 χρόνια. Χθες, η ιταλική κρατική εταιρεία σιδηροδρόμων Ferrovie dello Stato Italiane (FS) ανακοίνωσε ότι δεν υπάρχουν οι κατάλληλες συνθήκες για τον σχηματισμό ομάδας επενδυτών που θα είναι έτοιμη να σώσει την Alitalia από την εκκαθάριση. Λίγο νωρίτερα, παρόμοια ανακοίνωση είχε εκδώσει ο όμιλος Atlantia, που ελέγχεται από την οικογένεια Μπενετόν. Ο τρίτος δυνητικός επενδυτής, η γερμανική αεροπορική εταιρεία Lufthansa, δεν είναι έτοιμος να επενδύσει κεφάλαια στην Alitalia, ανακοίνωσε η FS. Η ιταλική κρατική εταιρεία σιδηροδρόμων διεξήγαγε διαπραγματεύσεις τους τελευταίους μήνες με την Atlantia και την αμερικανική αεροπορική εταιρεία Delta Airlines προσπαθώντας να τις πείσει να επενδύσουν στην Alitalia. Τους τελευταίους μήνες είχε πάρει μέρος στις διαπραγματεύσεις και η Lufthansa, απαιτώντας ωστόσο σημαντικό αριθμό απολύσεων στην Alitalia και περικοπή πολλών δρομολογίων. Την περασμένη εβδομάδα ο Στέφανο Πατουανέλι, υπουργός Ανάπτυξης της Ιταλίας, είχε δηλώσει κατά τη διάρκεια συνέντευξης στο αμερικανικό τηλεοπτικό δίκτυο CNBC ότι η Alitalia έχει ανάγκη από ένα σχέδιο διάσωσης που να λαμβάνει υπόψη του τους εργαζομένους.

Χθες ο κ. Πατουανέλι δήλωσε στο ιταλικό κοινοβούλιο ότι «εξετάζουμε διάφορες επιλογές… σίγουρα όχι την πιθανότητα να δώσουμε περισσότερο χρόνο στην κοινοπραξία (σ.σ.: υπό την FS)… αυτή η επιλογή δεν υπάρχει πια». Το πρόβλημα για την ιταλική κυβέρνηση συνεργασίας, φυσικά και για την Alitalia, είναι πως οι εναπομείνασες επιλογές είναι όλες δύσκολες. Η εταιρεία εξαντλεί με ταχύ ρυθμό το δάνειο 900 εκατ. ευρώ που είχε λάβει τον Μάιο του 2017 από την ιταλική κυβέρνηση. Η Ρώμη ετοιμάζει νέο δάνειο ύψους 400 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με πληροφορίες του Reuters, ώστε να διατηρήσει στη ζωή την Alitalia.  Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή βρίσκεται σε επαφή με τις ιταλικές αρχές, δήλωσε χθες εκπρόσωπος Τύπου από τις Βρυξέλλες. Εξετάζει ήδη κατά πόσο συμβαδίζει με τους ευρωπαϊκούς κανόνες περί κρατικής βοήθειας το πρώτο δάνειο των 900 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με το Reuters, η χορήγηση νέου δανείου προς την Alitalia ενδέχεται να προκαλέσει εκνευρισμό στις Βρυξέλλες.

Εθνικοποίηση

Η Ρώμη εξετάζει ακόμη και το ενδεχόμενο εθνικοποίησης της Alitalia, σύμφωνα με χθεσινές πληροφορίες της ιταλικής εφημερίδας La Repubblica. Η εθνικοποίηση θα μπορούσε να διαρκέσει 12 μήνες, διάστημα κατά το οποίο η κυβέρνηση θα προσπαθήσει να μειώσει το προσωπικό της Alitalia, ώστε να την παραδώσει στη συνέχεια σε ομάδα επενδυτών με τουλάχιστον έναν ξένο επενδυτή. Σύμφωνα με το Bloomberg, η διοίκηση της Lufthansa θέλει η Alitalia να έχει μετατραπεί σε κερδοφόρο εταιρεία προτού επενδύσει σε αυτή. Επιθυμεί επίσης το θέμα των απολύσεων να το διαχειριστεί η ιταλική κυβέρνηση.

Ως έσχατη επιλογή, με πολύ υψηλό πολιτικό κόστος, υπάρχει αυτή της εκκαθάρισης της εταιρείας και της πώλησης των περιουσιακών στοιχείων της, ώστε να αποπληρωθούν οι πιστωτές της. Το ιταλικό κράτος έχει διορίσει προσωρινή διοίκηση στην Alitalia από το 2017, όταν είχε αποχωρήσει η Etihad Airways και οι εργαζόμενοι της Alitalia είχαν απορρίψει σχέδιο ανακεφαλαιοποίησης της εταιρείας με 2 δισ. ευρώ, που περιλάμβανε επίσης την απόλυση 1.600 εργαζομένων επί συνόλου 12500.

Πηγή: kathimerini.gr