Στα «μαλακά» η Boeing για το 737 MAX

Η αμερικανική Boeing θα πληρώσει μόλις 2,5 δισ. δολ. σε αποζημιώσεις και πρόστιμα λόγω απόκρυψης πληροφοριών, αφότου κατέληξε σε συμφωνία με το υπουργείο Δικαιοσύνης των ΗΠΑ για τα δύο τραγικά δυστυχήματα με Boeing 737 MAX. Αυτά συνέβησαν στα τέλη του 2018 και στις αρχές του 2019 και κόστισαν 346 ζωές. Eκτοτε και μέχρι πολύ πρόσφατα  τα 737 MAX καθηλώθηκαν σε όλο τον κόσμο. Στο πλαίσιο του εξωδικαστικού διακανονισμού προβλέπεται πως η αμερικανική αεροναυπηγική θα καταβάλει πρόστιμο 243,6 εκατ. δολαρίων, αποζημιώσεις σε αεροπορικές εταιρείες της τάξεως των 1,77 δισ. δολαρίων, καθώς και  500 εκατ. δολάρια στα θύματα και τους συγγενείς τους λόγω κατηγοριών για απάτη και συνωμοσία, ώστε να μη γίνει γνωστό το ελάττωμα στο λογισμικό του αεροσκάφους. Εκ μέρους της Boeing τονίστηκε ότι θα χρειαστεί να κάνει πρόβλεψη για κεφάλαια 743,6 εκατ. δολαρίων έναντι των κερδών της  το τέταρτο τρίμηνο του 2020, ως συνέπεια του εξωδικαστικού διακανονισμού
Υπενθυμίζεται πως η εν λόγω συμφωνία συνάπτεται μετά μακρά έρευνα σχεδόν δύο ετών, για την ακρίβεια  21 μηνών, που αφορούσε τον σχεδιασμό και την κατασκευή των 737 ΜΑΧ μετά τη συντριβή δύο εξ αυτών στην Ινδονησία και την Αιθιοπία. Σε δήλωσή του ο γενικός εισαγγελέας Ντέιβιντ Μπερνς, δήλωσε ότι τα δυστυχήματα «έφεραν στο φως τη δόλια και παραπλανητική συμπεριφορά εργαζομένων ενός από τους κορυφαίους αεροναυπηγικούς ομίλους στον κόσμο». Και προσέθεσε: «Οι άνθρωποι αυτοί προτίμησαν το κέρδος από την αλήθεια, αποκρύπτοντας από την Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Αεροπλοΐας (FAA) σημαντικές πληροφορίες σχετικά με τη λειτουργία του αεροπλάνου 737 MAX και αποπειρώμενοι να συγκαλύψουν την απάτη αυτή». Μέχρι στιγμής, η συντριβή των δύο αεροσκαφών κοστίζει στον αεροναυπηγικό όμιλο σχεδόν 20 δισ. δολάρια.

Αξίζει να αναφερθεί ότι εξαιτίας των δυστυχημάτων, το αμερικανικό Κογκρέσο ψήφισε τον Δεκέμβριο νομοθεσία, η οποία προβλέπει αλλαγές στον τρόπο πιστοποίησης των νέων αεροσκαφών από την Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Αεροπλοΐας. Δυσαρεστημένος ο Πίτερ Ντεφτάτζιο, πρόεδρος της Επιτροπής Μεταφορών και Υποδομών του Κογκρέσου, ο οποίος επόπτευσε την έρευνα για τα δυστυχήματα, θεώρησε ανεπαρκή την τιμωρία: «Ο διακανονισμός ισοδυναμεί με μία μέτρια τιμωρία, ενώ θα έπρεπε να είναι βαρύτερη και δεν παύει να αποτελεί προσβολή για τα 346 θύματα, που έχασαν τη ζωή τους εξαιτίας της απληστίας της εταιρείας. Το ποσόν, που προβλέπεται, όχι μόνο είναι ένα κλάσμα των ετήσιων εσόδων της Boeing, αλλά ο διακανονισμός παρακάμπτει κάθε πραγματική λογοδοσία της τελευταίας στο πεδίο των ποινικών κατηγοριών».

Οι αναλυτές παρατηρούν πως η αποζημίωση των αεροπορικών εταιρειών, που είχαν αποκτήσει 737 ΜΑΧ και αναγκάστηκαν να τα καθηλώσουν, η οποία ανέρχεται σε 1,77 δισ. δολ. καλύφθηκε από λογιστικές προβλέψεις, ορισμένα ποσά ήδη δόθηκαν, οπότε οι υπόλοιπες οφειλές είναι σχετικά μικρές. Η Boeing, ο μεγαλύτερος κατασκευαστής αεροπλάνων των ΗΠΑ και ο δεύτερος μεγαλύτερος στον κόσμο, κατηγορήθηκε για συνωμοσία με στόχο να εξαπατήσει τις Ηνωμένες Πολιτείες. Η εταιρεία παραδέχθηκε ότι δύο πιλότοι του 737 ΜΑΧ είχαν εξαπατήσει τη FAA για το σύστημα ασφαλείας MCAS, του οποίου τα προβλήματα ενοχοποιούνται για τα δυστυχήματα. Το Ρόιτερς αναφέρει πως  διευθυντές της Boeing είπαν στους μηχανικούς, που εργάζονταν στο MAX, συμπεριλαμβανομένου και του λογισμικού MCAS, ότι ο σχεδιασμός τους δεν θα πρέπει να υπαγορεύει επιπλέον εκπαίδευση των πιλότων, γεγονός, το οποίο, όπως αποτυπώνεται σε εσωτερική συνομιλία, θα κόστιζε εκατομμύρια επιπλέον στην εταιρεία.

Πηγή: kathimerini.gr